Veelgestelde vragen

Over De Kringwinkel

De Kringwinkel doet aan sociale tewerkstelling. Maar wat betekent dat eigenlijk?

De Kringwinkel biedt tewerkstelling en opleiding aan mensen die moeilijk een job vinden op de gewone arbeidsmarkt.

Wat doet De Kringwinkel met het geld dat verdiend wordt aan de verkoop?

De Kringwinkel is een vzw, een Vereniging Zonder Winstoogmerk, gericht op sociale tewerkstelling. Dit betekent dat de inkomsten niet gebruikt worden voor de verrijking van enkele personen maar dat deze volledig geïnvesteerd worden in onze werking. Met andere woorden, de opbrengst gaat dan naar arbeidsplaatsen, lonen, onderhoud gebouwen, energie, transportkosten,…. Eventuele winst gaat naar investeringen (verbetering werkomstandigheden) en nieuwe initiatieven.


Geven aan De Kringwinkel

Moeten we zelf op voorhand een selectie maken in de kledij die we schenken of mogen we echt alles geven?

De Kringwinkel is blij met alle kledij en textiel. Enkel wat vuil of gescheurd is, is niet meer bruikbaar voor iemand anders en haal je er best op voorhand uit.

Is De Kringwinkel iets met kledij die al lang uit de mode is?

Natuurlijk. Of kledij nu in de mode is of niet, maakt voor ons geen verschil. Smaken verschillen: kledij die de ene niet meer wil dragen, is net wat de ander zoekt.

Ze zeggen dat De Kringwinkel steeds strenger wordt bij het selecteren van de goederen die ze meenemen. Is dat zo?

Een kringloopcentrum mag geen opslagruimte worden voor afgedankte goederen. Daarom horen beschadigde of vuile spullen niet thuis in een Kringwinkel. Wie tweedehands koopt, heeft ook graag degelijke producten. Weet ook dat wij geen herstellingen aan meubelstukken kunnen doen wegens personeels- en plaatsgebrek.

We zijn dus niet strenger dan vroeger, maar we kunnen inderdaad niet alles meenemen. Zaken die niet herbruikbaar zijn, kunnen we niet verkopen in onze winkels en moeten dus naar het containerpark.

Nemen jullie alles mee bij een ophaling aan huis?

We nemen enkel mee wat nog bruikbaar is. Andere goederen kan je kwijt in het containerpark. Daarnaast hebben sommige gemeentes speciale diensten die afval komen ophalen. We hebben wel een Inboedelservice die volledige woningen leegmaakt. In dat geval wordt afval wel meegenomen tegen betaling.

Waar komen de spullen in De Kringwinkel vandaan?

Als kringloopcentrum zamelen wij goederen in via verschillende kanalen:


Kopen in De Kringwinkel

Wordt De kringwinkel steeds duurder?

De prijzen in de kringloopwinkels worden af en toe geïndexeerd en gaan dus mee met de prijzen in de andere winkels.

Krijg je op sommige goederen garantie?

Op alle elektrische apparaten die het etiket ‘OK, getest’ hebben krijg je 7 dagen garantie. Bij aankoop van tweedehandsfietsen krijg je 14 dagen garantie. Hou steeds je kassaticket bij.

 

Als ik iets koop in De Kringwinkel, ontneem ik dan niet de kans aan mensen die het financieel veel slechter hebben dan ik?

Bij De Kringwinkel is iedereen welkom want ons aanbod is zeker groot genoeg. We willen tenslotte zoveel mogelijk goederen een tweede leven geven.

Een groot deel van onze kopers zijn milieubewuste mensen, verzamelaars, vintageliefhebbers, enz. Voor mensen die het financieel moeilijk hebben, hebben we steeds voldoende basisgoederen (bedden, kast, tafel, stoelen, kledij ..) aan lage prijzen ter beschikking. Ook werken we samen met OCMW ’s en geven we korting aan mensen met een beperkt budget.

Ze zeggen dat de mooiste spulletjes al aan het personeel verkocht zijn. Is dat zo?

Het personeel van De Kringwinkel kan niet zomaar spullen aankopen. Dit gebeurt enkel onder zeer duidelijke voorwaarden en slechts voor een beperkt bedrag. Bovendien is onze inzameling is zo ruim dat dit geen invloed heeft op het aanbod in de winkels.

Kan je goederen omruilen?

Omruilen is omwille van praktische redenen en de diversiteit van de goederen niet mogelijk.

Krijgt De Kringwinkel alles verkocht? Wat gebeurt er met de goederen die niet verkocht geraken?

Wij proberen zoveel mogelijk goederen een tweede leven te geven. Wat niet verkoopt in de ene Kringwinkel, werkt wel in de andere. Goederen worden dus soms tussen de winkels geswitcht. Wat echt niet verkocht raakt, wordt uiteindelijk afgevoerd. Kledij en textiel wordt nooit weggesmeten ! Deze krijgen nog een extra kans bij de Kilomeet (verkoop per kilo) of worden aan erkende textielverkopers verkocht.

Ook ons afval sorteren wij in verschillende fracties (hout, glas, keramiek, elektro ..) zodat zoveel mogelijk kan gerecycleerd worden.

Leveren jullie aan huis?

Wij leveren aan huis tegen een kilometervergoeding. De tarieven zijn beschikbaar in De Kringwinkels.

Moet ik de zaken die ik koop meteen meenemen?

Kan je je aankoop niet meteen mee naar huis nemen, dan mag je deze maximum 2 dagen in ons magazijn laten staan. Iets laten leveren is ook mogelijk. De tarieven zijn afhankelijk van de afstand tot bij jou thuis en zijn beschikbaar in elke Kringwinkel.

Kunnen goederen gereserveerd worden?

Goederen kunnen voor een beperkt aantal uren gereserveerd worden (tenzij dit expliciet anders vermeld staat in de etalage). Je kan dit afspreken met een winkelbediende in de winkel zelf, niet via de telefoon.

Hoe wordt de prijs van de goederen bepaald ?

Onze medewerkers bepalen de prijzen; zij volgen hiervoor regelmatig opleidingen. Gewone dagdagelijkse basisgoederen zullen laag geprijsd worden, speciale zaken zoals trendy meubeltjes, of merkkledij krijgen dan weer een prijs volgens hun waarde.

Daarnaast speelt rotatie een rol bij ons prijsbeleid. Er komen veel goederen binnen en dus moeten er ook veel goederen buiten. De kringloop in beweging houden is onze filosofie. Goederen die na een aantal weken nog in de winkel staan worden daarom afgeprijsd. Echt mooie of uitzonderlijke spullen blijven langer aan dezelfde prijs staan.

Wist je dat … wij als kringloopcentrum wel subsidies van de overheid ontvangen maar voor het grootste deel van de kosten zelf instaan. De inkomsten uit de verkoop worden gebruikt voor een goede werking van ons centrum en de creatie van sociale arbeidsplaatsen. Wij bieden werk en opleiding mensen voor wie de doorstroming naar de gewone arbeidsmarkt moeilijker verloopt.

Kan ik vragen of jullie een specifiek product in de winkels hebben ?

Het aanbod in onze winkels is ruim en afhankelijk van wat gegeven en verkocht wordt. Het verandert dan ook elke dag. Daarom is het onmogelijk om te weten wat er in welke winkels in de rekken ligt. Heb je toch een specifieke vraag rond de aanwezigheid van een product, contacteer dan de winkel zelf. Als het mogelijk is zullen de plaatselijke medewerkers je meteen verder helpen. Ze kunnen echter geen antwoord geven of een product in één van de andere winkels aanwezig is of binnenkort beschikbaar zal zijn.

Geen antwoord gevonden op jouw vraag? Neem dan zeker contact op met ons via onderstaande knop.

Copyright © 2016 Teleshop-aalst.be. Alle rechten voorbehouden l Webdesign door Green Bananas